Per segon any Enfoc, el servei de formació i inserció de l'Associació Alba amb el suport d'Incorpora de l'Obra Social "la Caixa", va organitzar la Trobada Empresarial de l'Urgell i la Segarra amb la presència de més d'un centenar d'empresaris i empresàries del territori. Aquest any la jornada s'ha centrat en parlar sobre la importància de la responsabilitat social empresarial com una oportunitat per a les empreses a partir d'experiències reals i de testimonis inspiradors. (Veure la notícia de TÀRREGA TV i URGELL TV )
Espartac Peran, periodista i presentador de TV3, va ser l'encarregat de conduir l'acte donant pas als diferents participants i va posar-hi el seu toc d'humor en diferents moments de l'acte.
Maite Trepat, directora de l'Associació Alba va ser la responsable de donar la benvinguda als assistents i va explicar la voluntat que té Alba de ser un aliat per a les empreses per a iniciar-se en temes de RSE. També va parlar de la importància de contribuir tots a fer un territori socialment responsable que pugui generar oportunitats per a tots, des de les empreses, les entitats, les administracions, etc.
Maite Trepat, directora de l'Associació Alba va ser la responsable de donar la benvinguda als assistents i va explicar la voluntat que té Alba de ser un aliat per a les empreses per a iniciar-se en temes de RSE. També va parlar de la importància de contribuir tots a fer un territori socialment responsable que pugui generar oportunitats per a tots, des de les empreses, les entitats, les administracions, etc.
“En un territori socialment responsable, tots hi guanyem. Si treballem junts, podem donar resposta als reptes que tenim com a societat d’una manera més eficient, innovadora, sostenible i creant valor per a tothom.”
A continuació Espartac Peran va convidar a pujar a l'escenari el primer convidat, Dr. Josep Santacreu, president de la Fundació DKV Integralia i de l'entitat Respon.cat. A través d'una breu conversa van ajudar a situar a tothom en què és la Responsabilitat Social; per què és important per a una empresa; quines accions pot fer arribar a fer i com pot començar a implantar-la. Segons Santacreu "amb la RSE l'empresa decideix quin paper i quina contribució fa a la societat. No es tracta de tenir una estratègia en RSE, sinó de tenir la RSE inserida en l'estratègia, en l'ADN de l'empresa".
“La RSE implica una nova mirada amb la qual tots els agents d’un territori (empreses, administracions, entitats, etcètera) veiem com resoldre un problema i què podem aportar-hi cadascú.”
Després de la intervenció de Josep Santacreu es va iniciar la taula d'experiències amb diferents testimonis d'empreses que ja estan treballant iniciatives en RSE. La primera en parlar va va ser Maria Lluïsa Benlloch, responsable de comunicació interna de Novartis, una empresa que porta molts anys apostant per diferents iniciatives de tot tipus, des de el Dia de la Solidaritat, recollides de taps, parades solidàries, cartes de Reis per a infants amb pocs recursos, etc. Segons Benlloch, qualsevol empresa, ja sigui gran o petita o amb pocs recursos, pot impulsar accions de RSE. "Quan s'uneixen els valors de l'empresa amb el voluntariat, el resultat és una organització amb bons professionals i amb professionals bons", va comentar Benlloch en un moment de la seva invervenció.
“Només a modus de reflexió: 6 de cada 10 consumidors pagarien més per productes d’una empresa amb valors i un 70% dels empleats volen treballar a companyies que són responsables socialment.”
Josep Oms, coordinador del programa Incorpora de l'Obra Social "la Caixa" a Lleida va ser el segon convidat en intervenir a la taula. Va explicar amb el suport d'un vídeo quina és la tasca que des de fa anys es porta a terme gràcies al programa Incorpora que promou la inserció laboral de persones amb risc d'exclusió i persones amb discapacitat. Oms va destacar en la seva intervenció que "el progrés d'una societat es mesura per la igualtat d'oportunitats laborals que ofereix" i en aquest sentit el programa Incorpora està oferint recursos interessants tant a entitats com a empreses a tot el territori. La inserció laboral de col·lectius en risc és també una acció a dur a terme en les estratègies de RSE de les empreses.
“La contractació de persones en risc d’exclusió social no s’ha de veure com un acció caritativa perquè és un win win. Les empreses ofereixen oportunitats a les persones i les persones aporten valor a les empreses.”
Culinàrium va ser el tercer testimoni d'aquesta taula d'experiències. Montse Robinat, la seva directora, va donar a conèixer l'acció que van fer al desembre passat amb l'Associació Alba i el calendari solidari. Una acció d'RSE que va permetre a l'entitat obtenir uns beneficis pel lleure de l'Escola Alba i que a l'empresa li ha permès contribuir en una bona causa, fidelitzant a treballadors i a la pròpia marca. "Les empreses hem d'estar involucrades en tots els aspectes de la societat. La RSE és una eina potent per a donar oportunitats" va comentar Robinat en un moment de la seva intervenció.
“Les empreses no podem quedar-nos al marge del que passa al territori i hem de veure com, a partir dels nostres valors empresarials, podem implicar-nos en tots els aspectes de la societat.”
I finalment es va explicar la iniciativa en RSE, Compromís Digital, impulsada per l'empresa Xtratègics de Mollerussa. El consultor i director de projectes de transformació digital Albert Polo va parlar des d'un punt de vista més empresarial de l'impacte de la RSE en la societat, però també en les empreses. La importància també de comunicar les diferents accions per aconseguir un retorn de la inversió realitzada. Segons Polo " la iniciativa de Compromís Digital ens ha permès fer visibles els nostres valors com a empresa".
“A més de fer visibles els nostres valors com a empresa, la RSE ens ajuda a retenir talent, fer visible la marca, obrir noves oportunitats de negoci i aconseguir un retorn econòmic.”
Després d'escoltar les diferents experiències va ser el torn de la ponència de cloenda. Jil Van Eyle, director del Teaming Institute, que va explicar entre bromes, confessions i anècdotes d'on va sorgir la idea del Teaming, una iniciativa que ja es porta a terme a nivell mundial i que consisteix en donar un euro de la nòmina de cada treballador per a una causa social o projecte.
"El teaming no és només recaptar fons per a una causa sino també un exercici d'unir companys, un repte de treball en equip i una forma d'aplicar acció social en què cada empleat té l'oportunitat de participar-hi.”
L'acte va acabar amb una foto de grup fent una simulació del teaming entre tots els assistents amb uns euros de cartolina que es van repartir i que van ajudar a exemplificar que el treball en equip i la unió de molts pot aconseguir multiplicar l'impacte.
A la jornada es va aprofitar també per a presentar el nou Catàleg en RSE d'Alba, un document amb propostes d'accions i recursos que tenen les empreses per a fer RSE amb l'Associació Alba.