
- La gegantona "Nona" ha generat molta expectació entre el públic i ha ballat per primera vegada amb els gegants de les escoles i grups infantils de cultura popular de Tàrrega.
- Està dissenyada perquè sigui una gegantona accessible, perquè infants i joves amb mobilitat reduïda, amb autisme o altres necessitats especials puguin participar activament de la festa.
- L'han construït les alumnes del Grau Superior en Escultura Aplicada a l'Espectacle de l’Escola Ondara, amb la implicació directa dels alumnes de l’Escola d'Educació Especial Santa Maria de l’Alba i finançada per l’Ajuntament de Tàrrega.
Ahir es va presentar públicament la gegantona “Nona” de l’Escola Alba de Tàrrega en el marc de l’Eixideta de la Festa Major de Tàrrega on participen les agrupacions infantils de cultura popular i les escoles de la ciutat. Es tracta una figura que neix amb voluntat de ser accessible, inclusiva i col·lectiva, i que representa un pas endavant en l'àmbit de la cultura popular adaptada.
La iniciativa s’emmarca dins dels actes del 50è aniversari de l’Associació Alba i compta amb el finançament de l’Ajuntament de Tàrrega. El projecte ha estat desenvolupat pels alumnes del Grau Superior en Escultura Aplicada a l’Espectacle de l’Escola Ondara, en col·laboració estreta amb els alumnes de l’Escola d’Educació Especial Alba.
Els infants de l’Escola Alba han estat protagonistes des del primer moment: han decidit el nom, “Nona” que significa àvia en Italià, se la van imaginar primer a través de dibuixos, han escollit colors i complements, i han decidit que la gegantona representés una aviadora, símbol de llibertat, aventura i valentia.
En la presentació d’ahir hi van participar una desena d’alumnes de l’Escola Alba que van sortir a fer la volta d’honor amb la nova gegantona amb aplaudiments del públic i moltes cares de sorpresa. La gegantona té l’estructura de fusta descoberta, té finestres que es poden obrir i tancar, diferents textures que representen la maquinària d’un avió. Els braços són tous i manejables que les persones que l'acompanyen poden agafar i interactuar.
“És una gegantona molt diferent a totes les altres ja que hi pot accedir-hi una cadira de rodes i està totalment descoberta, no porta cap vestit. Una proposta pensada especialment per les persones amb autisme que sovint es neguitegen quan estan en llocs molt tancats” ha explicat Alba Cuñé, coordinadora del Grau Superior en Escultura Aplicada a l’Espectacle de l’Escola Ondara
“L’estrena ha estat molt emocionant, perquè portem molt de temps treballant-hi i s’hi han posat molts esforços. No ens esperàvem aquesta rebuda tant espectacular per part de la ciutat i ens sentim molt orgulloses, especialment pels infants de l’Escola Alba que ara ja tenen la seva pròpìa gegantona”, ha expressat Míriam Arnaz responsable de projectes culturals de l’Associació Alba.
Per part de l’Ajuntament de Tàrrega el regidor de cultura Miquel Nadal ha manifestat que és un orgull per la ciutat comptar amb una figura de la cultura popular tant especial i única i que “bona part d’aquest mèrit ha estat d’Alba per aquests 50 anys promovent la inclusió a Tàrrega”.
El repte que l’Escola Alba va traslladar als alumnes de l’Escola Ondara era clar: crear una gegantona que pogués ser portada per qualsevol infant i jove, independentment de les seves capacitats físiques o sensorials. Per això, l’equip creador ha fet un procés d’investigació sobre altres gegants accessibles existents a Catalunya, analitzant estructures, punts forts i millores possibles. Però la voluntat és fer un pas més.
La Nona vol ser molt més que una figura festiva: vol ser un símbol de comunitat, de festa compartida i reivindica el dret i l’accés a la cultura per a tothom.