1. Objectiu i finalitat del canal

El canal de denúncies és una eina clau per garantir un entorn ètic, segur i transparent dins de l’organització. Aquesta eina permet detectar, prevenir i actuar davant d’irregularitats, vulneracions de drets o comportaments contraris als valors de l’entitat. Amb aquest canal es fomenta la cultura de la integritat i es protegeix tant l’entitat com les persones que hi tenen relació.

 

2. Àmbit d’aplicació

Poden utilitzar aquest canal:

• Persones treballadores (en actiu o desvinculades).

• Persones voluntàries i col·laboradores.

• Persones usuàries i les seves famílies.

• Proveïdors i col·laboradors externs.

• Qualsevol altra persona amb relació directa o indirecta amb l’entitat.

 

3. Tipus de fets denunciables

Es poden comunicar, entre d’altres:

• Maltractaments físics, psicològics, econòmics o institucionals.

• Assetjament laboral, sexual o per raó de gènere.

• Discriminacions.

• Vulneració de dades.

• Irregularitats econòmiques (frau, corrupció, evasions fiscals).

• Incompliments del Codi Ètic o de Conducta.

 

4. Canals per presentar una denúncia

Per garantir l’accessibilitat i la confidencialitat, l’Associació Alba posa a disposició diversos mitjans:

Formulari web anònim: https://www.alba.cat/canaldedenuncies

Presencialment: mitjançant formulari disponible a Recepció (Taller Alba, Av Onze de Setembre, s/n – 25300 Tàrrega).

Telèfon d’atenció: 973 31 22 21(de dilluns a divendres, de 9 a 17 h).

Tots els canals garanteixen la confidencialitat i la possibilitat de presentar la denúncia de manera anònima.
 

5. Gestió i responsables del canal

La gestió del canal recau sobre el Comitè de Gestió del Canal de Denúncies, format per:

Presidència: Membre equip directiu de l’Associació Alba – Núria Castellà

Secretaria: Responsable de Qualitat i Transparència – Ariadna Ginestà

Vocal: Representant de l’Espai de Reflexió Ètica (ERESS) – Marina Minguell

Aquest comitè vetlla per:

• La recepció, admissió i investigació de les denúncies.

• La protecció de la persona denunciant.

• El compliment de la normativa vigent (Llei 2/2023, de protecció a les persones informants).

 

6. Garanties del procediment

Confidencialitat: Protecció total de la identitat de les persones implicades.

Absència de represàlies: Cap acció negativa contra la persona denunciant de bona fe.

Protecció de dades: D’acord amb el RGPD i la LOPDGDD.

Neutralitat i traçabilitat: Totes les denúncies es registren i es gestionen amb imparcialitat.

 

7. Procediment de gestió

1. Recepció i registre.

2. Anàlisi prèvia per determinar l’admissibilitat.

3. Investigació dels fets.

4. Resolució amb mesures concretes o arxivament motivat.

5. Comunicació del resultat a la persona denunciant (si és possible).

 

8. Revisió

Aquesta política serà revisada anualment o quan hi hagi canvis legals o organitzatius que ho requereixin.

També podeu descarregar-vos en aquest enllaç la política del canal de denúncies