Es presenta un estudi de la UDL sobre el model de futur dels serveis de suport a persones amb discapacitat

La Càtedra d'Innovació Social de la UDL ha presentat un estudi sobre el model de serveis de suport per a persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament per encàrrec de la Federació ALLEM.

L'estudi ha recollit dades durant els darrers 3 anys i ha analitzat l'evolució dels perfils de persones amb discapacitat que arriben als serveis de les entitats. Amb els resultats obtinguts es proposen noves línies d'actuació i d'atenció per a millorar la qualitat de vida de les persones amb discapacitat. 

Algunes de les dades i conclusions que es van donar a conèixer durant la presentació de l'estudi la setmana passada a la Universitat de Lleida on hi van participar representants de les entitats d'ALLEM, entre elles l'Associació Alba:

  • A Lleida hi ha 900 persones més amb discapacitat intel·lectual respecte fa 10 anys i 500 més amb trastorn mental. 
  • A l'estudi també es plasma la preocupació per l'envelliment que estan patint alguns centres ja que arriben molt poques persones joves i augmenta l'esperança de vida de les persones amb discapacitat. Les entitats, per tant, es troben amb persones molt envellides i amb altrs graus de dependència. 
  • Per altra banda, també es va posar de manifest que cada vegada més arriben als centres persones amb un tipus de discapacitat relacionada amb els trastorns de conducta que necessiten un altre tipus d'atenció més especialitzada.
  • L'estudi també destaca que cada vegada més les famílies opten per recórrer a la tutela dels seus familiar a través de fundacions i associacions.

Per tot això les entitats de les terres de Lleida demanem a l'administració modificar la cartera de serveis i proposem un model d'atenció més flexible i facilitador de l'autonomia de les persones que s'adapti als nous perfils d'usuaris i necessitats. 

Les 11 línies de futur que proposa l'estudi són: 

1) La persona amb DID és el centre de l'acció:

  • Organització interna més flexible.
  • Capacitat d'escollir i decidir.

2) Acció biopsicosocial

  • Teníem un model assistencial
  • Tenim un model d'atenció
  • Volem un model d'acció

3) Cuidar vides vs acompanyar persones

  • Millora de l'esperança de vida
  • Atenció integral
  • Espiritualitat i dol

4) Ocupacbilitat, ocupació i treball

  • Renda mínima de Ciutadania
  • Nou plantejament del model d'ocupació

5) Figura de refernt de la persones amb DID

  • Acompanyar
  • Afavorir
  • Facilitar

6) Acompanyament lateral

  • Professionals que respectin i facilitin els temps i els ritmes evolutius.

7) Procés educatiu en base a les 4 "c" de l'afecte i l'autoritat

  • Coherent - Consistent - Continuat - Considerat

8)Model flexible i personalitzat 

  • Els espais
  • Les activitats
  • L'entorn

9)Direcció per valors.

  • Lideratge estratègic.

10) Model econòmic basat en els suports que necessiten les persones.

  • Criteris econòmics que afavoreixen el benestar de les PDID
  • Suports temporals i flexibles.

11) Relació amb l'administració.

  • Professional i tècnica.
  • Administrativa.
  • Econòmica.
  • Amb les persones.

 

Utilizamos cookies para ayudar a proporcionarle la mejor experiencia posible en la web. Al utilizar este sitio, usted acepta el uso de cookies. Más información